Hudba po druhé světové válce
Techniky
-
rozšířená tonalita (Skriabin, Ravel, Debussy)
-
biakordika a polyakordika
-
bitonalita a polytonalita
-
birytmika a polyrytmika
-
čtvrtttóny, třetinotóny…(Alois Hába)
-
atonalita (Schönberg, Berg, Webern)
-
volná
-
princip volného rozvíjení
-
odmítnutí oktávy
-
komplikovaná rytmická složka (nechtěli symetrii)
-
řízená → dodekafonie
-
žádné tonální centrum, zrovnoprávnění všech tónů
-
4 řady
-
série — menší úseky, se kterými skladatel pracuje
-
východisko pro
-
multiseriální technika — pracuje i s délkami, dynamikou, pomlkami a barvami
-
strukturalismus — totální organizace všech složek hudby
-
punktualismus — tón či interval zastává roli někdejšího motivu
-
aleatorika
-
alea = kostka
-
princip náhody
-
velká (mění celek formy) a malá (mění hudební materiál — nejsou přesně určený výšky tónů)
-
John Cage
-
elektroakustická hudba
-
elektronická hudba — čistě elektronické prostředky (studio v Kolíně nad Rýnem)
-
konkrétní hudba — z konkrétního zvuku (lidský hlas)
-
music for tape — Steve Reich – Different Trains
-
hudba témbrů
-
důležitá je zvuková barva
-
klastry
-
Ligeti – Atmospheres
-
minimalismus
-
jednoduché rytmické a melodické struktury
-
Philip Glass – opera Einstein on the Beach
-
Steve Reich – Music for 18 Musicians
-
polystylová hudba — všechny různé kompoziční techniky a styly dohromady
Poválečná hudba v Česku
-
komouši — otrávená atmosféra, všechno bylo umlčeno
-
Miroslav Kabeláč
-
nesouhlasil s okupací v 1968 → umlčeli ho
-
dílo
-
Mysterium času (pasacaglia)
-
Zrcadlení (polyfonie)
-
Václav Trojan
-
žák Vítězslava Nováka
-
válčík — Kdybych já uměl psát básně
-
Václav Dobiáš
-
komouš, učil na HAMU
-
skladba Budujeme
-
Jan Seidel
-
Píseň svobody (+ Josef Hora)
-
Kupředu, zpátky ni krok (+ Bedřich Bobek)
-
Klement Slavický
-
moravský folklór
-
syn Milan Slavický
-
etudy
-
Karel Husa
-
žije v Americe
-
psal dodekafonii
-
Hudba pro Prahu