Barokní tvorba, Bach a Händel

Barokní tvorba

  • osamostatněna instrumentální hudba
  • dále se rozvíjejí taneční skladby
  • barokní suita
    • core — allemande, courante, sarabande, gigue
    • optional — menuet, air, gavota, polonéza
  • triová sonáta
    • typická barokní forma, celoevropská obliba
    • 2 housle a basso continuo (violoncello + cembalo) — 4 nástroje
  • concerto grosso
    • pro skupinku sólových nástrojů (concertino) a zbytek orchestru
    • předchůdce dnešního koncertu pro nástroj — pak se omezenil počet hlasů concertína
  • sólový koncert
    • dovršil Antonio Vivaldi (několik set různých koncertů)
  • starosonátová forma
    • v drobných sonátách Domenica Scarlattiho (essercizi) — 2 kontrastní témata
    • řadili je do dvojic (budoucí sonátový cyklus)
    • chybělo provedení — byla spíše drobná mezivěta

Francouzští skladatelé — clavecin

  • Francois Couperin
    • couperinovské rondo — jednoduché, monotématické, [A B A C A D A]
    • škola hry na clavecin — Umění hráti na clavecin
    • Kousky pro clavecin
  • Jean Philippe Rameau
    • jako první se zabýval prstokladem
    • ustálil podobu ozdob
    • Kousky pro clavecin (psali všichni)

Johann Sebastian Bach

  • 1685-1750
  • v 10 letech sirotek
  • temperamentní, rval se v hospodě
  • 20 dětí
  • dílo
    • Dobře temperovaný klavír (2 díly)
    • Toccata a fuga d moll
    • Goldbergovy variace
    • Dvojhlasé a trojhlasé invence
    • Braniborské koncerty
    • oratoria — Matoušovy pašije, Janovy pašije
    • Kantáta o kávě (novinka nově přivezená do Benátek)
    • Knížka skladeb pro Annu Magdalenu
    • Umění fugy (poslední dílo, téma na B A C H)
    • transkripce Vivaldiho koncertů

Georg Friedrich Händel

  • opak Bacha — extrovert, neměl manželku ani děti
  • díky němu je velká sborovská tradice v Anglii
  • dílo
    • Vodní hudba
    • Hudba k ohňostroji
    • oratorium Mesiáš