Barokní tvorba, Bach a Händel
Barokní tvorba
-
osamostatněna instrumentální hudba
-
dále se rozvíjejí taneční skladby
-
barokní suita
-
core — allemande, courante, sarabande, gigue
-
optional — menuet, air, gavota, polonéza
-
triová sonáta
-
typická barokní forma, celoevropská obliba
-
2 housle a basso continuo (violoncello + cembalo) — 4 nástroje
-
concerto grosso
-
pro skupinku sólových nástrojů (concertino) a zbytek orchestru
-
předchůdce dnešního koncertu pro nástroj — pak se omezenil počet hlasů concertína
-
sólový koncert
-
dovršil Antonio Vivaldi (několik set různých koncertů)
-
starosonátová forma
-
v drobných sonátách Domenica Scarlattiho (essercizi) — 2 kontrastní témata
-
řadili je do dvojic (budoucí sonátový cyklus)
-
chybělo provedení — byla spíše drobná mezivěta
Francouzští skladatelé — clavecin
-
Francois Couperin
-
couperinovské rondo — jednoduché, monotématické, [A B A C A D A]
-
škola hry na clavecin — Umění hráti na clavecin
-
Kousky pro clavecin
-
Jean Philippe Rameau
-
jako první se zabýval prstokladem
-
ustálil podobu ozdob
-
Kousky pro clavecin (psali všichni)
Johann Sebastian Bach
-
1685-1750
-
v 10 letech sirotek
-
temperamentní, rval se v hospodě
-
20 dětí
-
dílo
-
Dobře temperovaný klavír (2 díly)
-
Toccata a fuga d moll
-
Goldbergovy variace
-
Dvojhlasé a trojhlasé invence
-
Braniborské koncerty
-
oratoria — Matoušovy pašije, Janovy pašije
-
Kantáta o kávě (novinka nově přivezená do Benátek)
-
Knížka skladeb pro Annu Magdalenu
-
Umění fugy (poslední dílo, téma na B A C H)
-
transkripce Vivaldiho koncertů
Georg Friedrich Händel
-
opak Bacha — extrovert, neměl manželku ani děti
-
díky němu je velká sborovská tradice v Anglii
-
dílo
-
Vodní hudba
-
Hudba k ohňostroji
-
oratorium Mesiáš