Baroko (1600-1750)
Charakteristika
-
vznik v Itálii, návrat k antice
-
dynamika — sochy v pohybu, hudba je emotivní a velkolepá
-
mohutný rozvoj kontrapunktu
-
nové formy — fuga, passacaglia, concerto grosso
-
také vznik opery, oratoria, kantáty a koncertu
-
církevní stupnice → dur/moll
-
začíná se využívat generál bas
-
afektová teorie
-
osamostatnila se instrumentální hudba
-
u nás baroko později (30-letá válka, bitva na Bílé hoře)
Florencká camerata
-
sdružení umělců
-
průkopníci opery
-
inspirováno Vincenzem Galilei (otec Galilea Galilei)
-
Jacopo Peri – Dafné (první opera — nedochovala se)
-
Giulio Caccini – Euridice (první dochovaná opera)
Claudio Monteverdi
-
opera Orfeo — začátek historie opery
-
opera Ariadna — druhá opera, zachoval se pouze „nářek Ariadny“
-
opera Korunovace Poppeina — z Benátek
Benátky
-
první divadlo — San Cassiano
-
vznik nových divadelních povolání
-
dirigovalo se od cembala, orchestr před jevištěm
Neapolská opera
-
hlavně opera seria
-
2 druhy recitativů
-
accompagnato — s orchestrem
-
secco — pouze basso continuo
-
Francesco Provenzale — přivezl operu z Benátek
-
Alessandro Scarlatti
-
vytvořil osobitou neapolskou operu (měly třídílnou předehru — sinfonii)
-
vysoké požadavky na zpěváky
-
užíval neapolský sextakord
-
115 oper
-
Giovanni Battista Pergolesi — opera buffa
Římská opera
-
centrum křesťanství
-
jedno z nejstarších operních středisek
-
význam sborů
-
Giulio Rospigliosi (později papež Klement IV.)
-
komický element v jeho libretech
-
dílo
-
Kdo trpíš, doufej
-
Vše se v dobré obrátí
Francouzská opera
-
nejblíže k baletu
-
Jean-Baptiste Lully
-
dvorní skladatel Ludvíka XIV.
-
dirigent, houslista
-
„Dvorské balety“ — začaly na jevišti, skončily tancem všech
-
14 oper
Anglická opera
-
Henry Purcell — opera Dido a Aeneas