Baroko (1600-1750)

Charakteristika

  • vznik v Itálii, návrat k antice
  • dynamika — sochy v pohybu, hudba je emotivní a velkolepá
  • mohutný rozvoj kontrapunktu
  • nové formy — fuga, passacaglia, concerto grosso
  • také vznik opery, oratoria, kantáty a koncertu
  • církevní stupnice → dur/moll
  • začíná se využívat generál bas
  • afektová teorie
  • osamostatnila se instrumentální hudba
  • u nás baroko později (30-letá válka, bitva na Bílé hoře)

Florencká camerata

  • sdružení umělců
  • průkopníci opery
  • inspirováno Vincenzem Galilei (otec Galilea Galilei)
  • Jacopo Peri – Dafné (první opera — nedochovala se)
  • Giulio Caccini – Euridice (první dochovaná opera)

Claudio Monteverdi

  • opera Orfeo — začátek historie opery
  • opera Ariadna — druhá opera, zachoval se pouze „nářek Ariadny“
  • opera Korunovace Poppeina — z Benátek

Benátky

  • první divadlo — San Cassiano
  • vznik nových divadelních povolání
  • dirigovalo se od cembala, orchestr před jevištěm

Neapolská opera

  • hlavně opera seria
  • 2 druhy recitativů
    • accompagnato — s orchestrem
    • secco — pouze basso continuo
  • Francesco Provenzale — přivezl operu z Benátek
  • Alessandro Scarlatti
    • vytvořil osobitou neapolskou operu (měly třídílnou předehru — sinfonii)
    • vysoké požadavky na zpěváky
    • užíval neapolský sextakord
    • 115 oper
  • Giovanni Battista Pergolesi — opera buffa

Římská opera

  • centrum křesťanství
  • jedno z nejstarších operních středisek
  • význam sborů
  • Giulio Rospigliosi (později papež Klement IV.)
    • komický element v jeho libretech
    • dílo
      • Kdo trpíš, doufej
      • Vše se v dobré obrátí

Francouzská opera

  • nejblíže k baletu
  • Jean-Baptiste Lully
    • dvorní skladatel Ludvíka XIV.
    • dirigent, houslista
    • „Dvorské balety“ — začaly na jevišti, skončily tancem všech
    • 14 oper

Anglická opera

  • Henry Purcell — opera Dido a Aeneas