Německý expresionismus, volná a řízená atonalita, Druhá vídeňská škola
Expresionismus
-
1910-1920
-
tragická vnitřní úzkost, vzpurná životní energie
-
pocity nejistoty, vyjádření depresivity
-
atonalita
Arnold Schönberg
-
i malíř
-
do 1920 volná atonalita, pak řízená (dodekafonie — sérijní hudba)
-
chtěl být za každou cenu originální
-
dodekafonie
-
tón se může opakovat až po dalších 11-ti (i vertikálně)
-
základní řada, račí řada, inverze, inverze + račí
-
multiseriální technika — pracuje se nejenom s výškou not, nýbrž také se sílou, barvou, délkou …
-
dílo
-
pierrot lunaire (1912)
-
cyklus melodramů
-
volná tonalita
-
na básně Alberta Girauda
-
Sprechgesang — něco mezi zpěvem a recitací (existujou výšky not, ale nedrží je jako u normálního zpěvu)
-
přeživší z Varšavy (1947)
Alban Berg
-
žák Schönberga
-
nepoužíval dodekafonii tak doslovně (opakování tónů, necelé řady) → vznikají dočasné tóniky
-
hraje se nejvíce
-
měl žáka — Theodore Adorno (filosof, hudební kritik)
-
dílo
-
opera Vojcek
-
literární předloha
-
hlavní postava — chudák, který je donucen k vraždě
-
při premiéře způsobila skandál — publikum nepřekouslo
-
opera Lulu
-
literární předloha
-
o nymfomance
-
komorní koncert pro klavír, housle a 13 nástrojů
-
přepisy jmen přátel
-
na čas přecházi do volné atonality
-
houslový koncert
-
requiem ženě, kterou obdivoval
-
citace Bachovy kantáty — „už bylo dost života“
Anton Webern
-
nehraje se, pouze se studuje
-
mistr zvukové zkratky a miniatury
-
soukromě učil kompozici ve Vídni
-
otec experimentální hudby
-
punktualismus
-
jednotlivý tón nebo interval zastává roli motivu a je nositelem hudební myšlenky i výrazu
-
skladba jako kdyby nezačínala ani nekončila, pouze jakási osvětlená výseč
-
dílo
-
31 opusů
-
3-16 — hudba volně atonální
-
17-31
-
řadová technika
-
práce s pauzami (stejný význam jako nota)
-
rytmus součástí řady
-
předmětem řady je barva a způsob hry