Raný Vícehlas

Notre Dame (1170-1240)

  • vznik vícehlasu cca 1000 — improvizace nad jednohlasým zápisem
  • Notre Dame se stavěl 84 let — první evropská skladatelská škola — přechod od improvizace k zapsané kompozici (texty mešního graduále)
  • básnické módy — trochej, spondej, jamb
  • pouze 2 notové délky — brevis (krátká), longa (dlouhá) → podoby třídobého rytmu
  • kompozice — organa (vícehlasá skladba), discanty (vyspělejší organum), motety
    • organa a discanty — cca 20 minut, zejména o Vánocích a Velikonocích
    • perspektivní moteto — duplum otextováno stejně jako jeden z vrchních hlasů
  • skladby „rostly“ ze spoda
    • tenor = cantus firmus
    • duplum
    • triplum
    • (quadruplum)
  • skladatelé notredamské školy
    • Leoninus
    • Perotinus

Ars Antiqua (1250-1320)

  • mensurální notace — měřitelná → větší kompoziční svoboda
  • traktát Franca Kolínského — Umění měřitelného zpěvu
  • hlavně motet
  • skladatelé
    • Petrus de Cruce (Petr z Kříže)
    • Franco Kolínský

Ars Nova (1320-1430)

  • traktát Ars nova — Philipe de Vitry
  • skladby diskantového typu (rostou od melodie)
  • → Philipe de Vitry (sekretář Jana Lucemburského)
    • žánry — rondeaux, virelais, balady
    • milostný či satirický ráz
    • isorytmický motet — racionální konstrukce melodie a rytmu
  • Francesco Landini (slepý varhaník z chrámu San Lorenzo) — madrigaly, ballaty a caccie

Renezance

  • nizozemští hudebníci
    • Jean Ockeghem (2. gen)
    • Josquin Despréz (3. gen)
    • Clement Janequin (4. gen)
    • Orlando di Lasso (5. gen)
  • k 5. generaci se připojují italové — Giovanni Pierluigi da Palestrina (Missa Papae Marcelli)
  • žánry
    • mše (v různých podobách — tenorová, diskantová, variační) — Missa L’homme armé (cantus firmus z oblíbené světské písně)
    • moteto (liturgické, není součásti mše) — Žalm č. 23, Magnificat
    • chanson
    • madrigal

Česko

  • dvorská kapela Rudolfa II
    • kapelníci — Philip de Monte, Jacob Regnart
  • Kryštof Harant z Polžic
    • skončil na popravišti
    • Missa quinis vocibus (pětihlasá mše)