Richard Strauss, Gustav Mahler, Claude Debussy
Richard Strauss
-
1864-1949
-
skladatel pozdější éry romantismu, mistr instrumentace, dirigent
-
hlavně opery a symfonické básně
-
při studijích v Berlíně se setkal s Hansem von Bülowem — nabídl mu místo dirigenta v Meinigenu — zde do roku 1885
-
v Berlíně dirigoval Tristana a Isoldu
-
věnoval se hudební teorii → upravil a doplnil Berliozovu Nauku o instrumentaci
-
1933 — nástup nacistů — nedobrovolně jmenován prezidentem Říšské hudební komory
-
od režimu se distancoval
-
1935 sesazen pro spolupráci s židovským spisovatelem
-
po porážce nacistů — obviňován ze spolupráce s režimem
-
→ odjíždí do Švýcarska (bez velkých finančních prostředků)
-
ke konci života dostal svolení vrátit se do Bavorska
-
dílo
-
opery
-
Salome
-
Elektra
-
Růžový kavalír
-
Ariadna na Naxu
-
Žena beze stínu
-
Arabella
-
Dafné
-
Tichá žena
-
symfonické básně
-
Smrt a vykoupení
-
Tak pravil Zarathustra
-
Alpská symfonie
-
Enšpíglova šibalství
-
Don Juan
-
Don Quijote
-
Symfonia domestica
-
balet — šlehačka
-
čtyři poslední písně (poslední dílo — rok 1948)
Gustav Mahler
-
*1860 (Kaliště)
-
psal převážně symfonie
-
posedlý neustálým zdokonalováním a úpravovaním svých již hotových skladeb
-
vegetarián — „pro rozvoj své duše“
-
výborný dirigent — všechny kouty světa
-
umělecký ředitel Vídeňské státní opery a šéfdirigent Vídeňské filharmonie
-
chata v Alpách — komponoval prakticky jen tady, jindy neměl čas
-
dílo
-
9 symfonií + symfonie Píseň o Zemi
-
písňové cykly
-
Pět písní pro zpěv a klavír
-
Chlapcův kouzelný roh
-
Písně o mrtvých dětech
-
Písně potulného tovaryše
-
Rückertovy písně
Claude Debussy
-
1862-1918
-
impresionista
-
umělecké názory konzultoval s malíři
-
ovlivněn Prokletými básníky, symbolismem, synestesií
-
na klavír ho v mládí učila Maute de Fleurville — žákyně Chopina, tchýně Paula Verlaina
-
Pařížská konzervatoř
-
učitel César Franck
-
problém s učiteli harmonie a klavíru — chtěl být originální
-
podporován Naděždou von Meck
-
okouzlen celotónovkou
-
dílo
-
orchestrální skladby
-
Předehra k Faunovu odpoledni
-
první orchestrální impresionistická skladba
-
inspirovaná básní Stéphana Mallarmé
-
při premiéře kvůli nadšení publika hraná 2x
-
Moře
-
Nokturna
-
Obrazy pro orchestr (původně zamýšleno jako pokračování Obrazů)
-
klavírní skladby
-
Bergamská suita (3. věta — Clair de lune)
-
Preludia (2 sešity)
-
Etudy
-
Rytiny
-
Dětský koutek
-
Obrazy (2 sešity)
-
opera Pelleas a Melisanda
-
Syrinx — pro sólovou flétnu
-
Smyčcový kvartet g-moll