Richard Strauss, Gustav Mahler, Claude Debussy

Richard Strauss

  • 1864-1949
  • skladatel pozdější éry romantismu, mistr instrumentace, dirigent
  • hlavně opery a symfonické básně
  • při studijích v Berlíně se setkal s Hansem von Bülowem — nabídl mu místo dirigenta v Meinigenu — zde do roku 1885
  • v Berlíně dirigoval Tristana a Isoldu
  • věnoval se hudební teorii → upravil a doplnil Berliozovu Nauku o instrumentaci
  • 1933 — nástup nacistů — nedobrovolně jmenován prezidentem Říšské hudební komory
    • od režimu se distancoval
    • 1935 sesazen pro spolupráci s židovským spisovatelem
    • po porážce nacistů — obviňován ze spolupráce s režimem
    • → odjíždí do Švýcarska (bez velkých finančních prostředků)
  • ke konci života dostal svolení vrátit se do Bavorska
  • dílo
    • opery
      • Salome
      • Elektra
      • Růžový kavalír
      • Ariadna na Naxu
      • Žena beze stínu
      • Arabella
      • Dafné
      • Tichá žena
    • symfonické básně
      • Smrt a vykoupení
      • Tak pravil Zarathustra
      • Alpská symfonie
      • Enšpíglova šibalství
      • Don Juan
      • Don Quijote
      • Symfonia domestica
    • balet — šlehačka
    • čtyři poslední písně (poslední dílo — rok 1948)

Gustav Mahler

  • *1860 (Kaliště)
  • psal převážně symfonie
  • posedlý neustálým zdokonalováním a úpravovaním svých již hotových skladeb
  • vegetarián — „pro rozvoj své duše“
  • výborný dirigent — všechny kouty světa
  • umělecký ředitel Vídeňské státní opery a šéfdirigent Vídeňské filharmonie
  • chata v Alpách — komponoval prakticky jen tady, jindy neměl čas
  • dílo
    • 9 symfonií + symfonie Píseň o Zemi
    • písňové cykly
      • Pět písní pro zpěv a klavír
      • Chlapcův kouzelný roh
      • Písně o mrtvých dětech
      • Písně potulného tovaryše
      • Rückertovy písně

Claude Debussy

  • 1862-1918
  • impresionista
  • umělecké názory konzultoval s malíři
  • ovlivněn Prokletými básníky, symbolismem, synestesií
  • na klavír ho v mládí učila Maute de Fleurville — žákyně Chopina, tchýně Paula Verlaina
  • Pařížská konzervatoř
    • učitel César Franck
    • problém s učiteli harmonie a klavíru — chtěl být originální
  • podporován Naděždou von Meck
  • okouzlen celotónovkou
  • dílo
    • orchestrální skladby
      • Předehra k Faunovu odpoledni
        • první orchestrální impresionistická skladba
        • inspirovaná básní Stéphana Mallarmé
        • při premiéře kvůli nadšení publika hraná 2x
      • Moře
      • Nokturna
      • Obrazy pro orchestr (původně zamýšleno jako pokračování Obrazů)
    • klavírní skladby
      • Bergamská suita (3. věta — Clair de lune)
      • Preludia (2 sešity)
      • Etudy
      • Rytiny
      • Dětský koutek
      • Obrazy (2 sešity)
    • opera Pelleas a Melisanda
    • Syrinx — pro sólovou flétnu
    • Smyčcový kvartet g-moll