Akordy chromatické terciové příbuznosti a pomocné harmonické funkce

Více prostředků k ozvláštnění.

Vzhledem k tomu, že tato otázka obsahuje dvě ne až tak související témata, rozhodl jsem se ji rozdělít napůl.

Chromatická terciová příbuznost

Asi jste slyšeli o terciové příbuznosti – akordy navzájem vzdálené o tercii (C dur – A moll), tyto akordy jsou si navzájem hodně podobné (stejné předznamenání, obě funkce plní úkol tóniky). Nyní tohleto upgradujem o chromatiku.

Jak na to?

Tenhle upgraje se bude točit kolem hlavních funkcích (T, S, D). Kolem funkce postavím akord o tercii níž a výš se stejnou kvalitou (dur). Řídim se podle tercie výchozího akordu, ta zůstává.

Chromatická terciová příbuznost - dur

Moll

U moll to funguje prakticky stejně, akorát nesmím zapomenout, že nyní je kvalita akordů je moll.

Chromatická terciová příbuznost - moll

Rozvody

Narozdíl od mimotonální dominanty se akordy chromatické terciové příbuznosti rozvádějí sekundovým nebo terciovým krokem.


Pomocné harmonické funkce

Tyto funkce se objevují půltón od tóniky, tudíž zvyšují napětí a chuť se rozvést. Princip je jednoduchý – vypůjčím si tóny z ostatních církevních módů (díky tomu i názvy).

Frygický akord

Tento akord vzniká na druhém stupni s malým základním tónem (vypůjčujeme si ho z frygické stupnice).

Frygický akord
Frygickému sextakordu se říká Neapolský sextakord – značka N6
Neapolský akord

Lydický akord

Vzniká podobně jako frygický akord – objevuje se na sedmém stupni a vypůjčujeme si lydickou kvartu (#11).

Lydický akord

Rozvody

U rozvodu jde hlas o nezpěvný krok (zmenšená tercie) a může dojít k harmonické příčnosti. Tady je to však žádané.

Platí jediné pravidlo – musím obkroužit charakteristickým tónem (alterovaný tón) základní tón. Toto pravidlo má přednost před ostatními.