Akordy chromatické terciové příbuznosti a pomocné harmonické funkce
Více prostředků k ozvláštnění.
Vzhledem k tomu, že tato otázka obsahuje dvě ne až tak související témata, rozhodl jsem se ji rozdělít napůl.
Chromatická terciová příbuznost
Asi jste slyšeli o terciové příbuznosti – akordy navzájem vzdálené o tercii (C dur – A moll), tyto akordy jsou si navzájem hodně podobné (stejné předznamenání, obě funkce plní úkol tóniky). Nyní tohleto upgradujem o chromatiku.
Jak na to?
Tenhle upgraje se bude točit kolem hlavních funkcích (T, S, D). Kolem funkce postavím akord o tercii níž a výš se stejnou kvalitou (dur). Řídim se podle tercie výchozího akordu, ta zůstává.
Moll
U moll to funguje prakticky stejně, akorát nesmím zapomenout, že nyní je kvalita akordů je moll.
Rozvody
Narozdíl od mimotonální dominanty se akordy chromatické terciové příbuznosti rozvádějí sekundovým nebo terciovým krokem.
Pomocné harmonické funkce
Tyto funkce se objevují půltón od tóniky, tudíž zvyšují napětí a chuť se rozvést. Princip je jednoduchý – vypůjčím si tóny z ostatních církevních módů (díky tomu i názvy).
Frygický akord
Tento akord vzniká na druhém stupni s malým základním tónem (vypůjčujeme si ho z frygické stupnice).
Lydický akord
Vzniká podobně jako frygický akord – objevuje se na sedmém stupni a vypůjčujeme si lydickou kvartu (#11).
Rozvody
U rozvodu jde hlas o nezpěvný krok (zmenšená tercie) a může dojít k harmonické příčnosti. Tady je to však žádané.