Mimotonální dominanty
Diatonika už začíná být nuda.
První věc hned na začátek – nejedná se jenom o dominanty.
Použitelné funkce
Můžu použít ty funkce, které vedou do tóniky
Poslední funkce v závorce je dominantní jádro, což je spojení druhého a pátého stupně dohromady. Více za okamžik.
Princip
Prakticky jde o to, že akord bezprostředně za se stane na chvíli tónikou. Díky tomu můžu použít tóny, které se v dané tónině nevyskytují.
Rozvod takovýchto funkcí je naprosto stejný, jako bych je rozváděl do tóniky.
Sled mimotonálních dominant
Pokud máme více dominant za sebou, řídím se podle chromatických půltónů, což v praxi znamaná toto:
- Tercie → Septima
- Septima → Tercie
Co je to chromatický půltón
Částečně jde o označení stejné věci.
- G Ab – diatonický půltón (objevuje se ve stupnici Ab dur)
- G G# – chromatický půltón
Sled mimotonálních subdominant
U sledu subdomimant se snažím zadržovat hlasy.
Označení
Sledy čísluji odzadu – poslední akord v řadě dostane číslo 1., akord napřed 2. …
Výsledný název vypadá takto: druhá mimotonální dominanta tóniny
Dominantní jádro
Dominantní jádro je druhý a pátý stupeň dohromady, který spolu směřuje k pomyslné tónice. Rozvody jsou naprosto stejné.