Alterované akordy
Jak vytvořit více napětí?
Nejdřív si pojďme vysvětlit alterace. Proč existujou? Lidské ucho si neustále zvyká na nové zvuky. To, co bylo efektivní v klasicismu (třeba zmenšený akord) už na nás tak ultimátně nepůsobí, proto skladatelé potřebovali nové prostředky a souzvuky.
Co můžu alterovat?
Dur
V dur můžu alterovat nonu (9.) oběma směry a undecimu (11.) nahoru.
Moll
Pokud se pohybuji v moll můžu alterovat nonu (9.) dolů a undecimu (11.) oběma směry.
Rozvod alterovaných tónů
Alterované tóny postupují ve směru alterace.
- Pokud je tón zvětšený, postupuje nahoru.
- Pokud je tón malý/zmenšený, postupuje dolů.
Funkce
Tónina | Funkce |
---|---|
Dur | D, S+7, VII |
Moll | D, S+7, II |
Alterace ve funkcích
Alterace se mohou pro každou funkci tvářit jinak, avšak jde o pořád stejné tóny. Například na dominantě v dur je možné alterovat kvintu oběma směry a septimu nahoru.
Dělení
Nebyla by to "Bělíkovská" harmonie, kdybychom neměli neslmyslné dělení.
- Pokud se v akordu nachází zmenšená tercie, je alterace pravá, jinak je nepravá.
- Pokud díky alteraci vznikne dominanta se zvětšenou kvintou, říká se jí Smetanovská dominanta (zvukově se dá přirovnat ke šlágru).
Tohle není zas tak podstatná informace vzhledem k tomu, že v hodinách jsou tyto alterace předepsané.
Dvojitá alterace
Jeden tón je možné alterovat oběma směry, avšak nesmí být ve stejné oktávě (čili většinou jeden tón bude v basu).
Zkřížení
Alterace lze použít v kombinaci s mimotonálními dominantami. Nejde o zas tak překvapivé zjištění vzhledem tomu, že mimotonální dominanty směřují do chvilkové tóniky. Jen je si to třeba uvědomit.