Trojzvuky
Akordy, které jsou bez nádstavby (7, 9, 11, 13).
Obraty
Existujou 2 obraty kvintakordu.
Obrat | Název | Značka | ||
---|---|---|---|---|
Základní | Kvintakord | 5 | ||
První | Sextakord | 6 | ||
Druhý | Kvartsextakord |
|
Všimněte si, že první obrat není první, ale "nultý/základní". Proč to tak je, to se mě neptejte.
Obrat je dán tónem v base.
Názvosloví
Existujou čtyři typy kvintakordů, které se objevují v diatonice.
Typ | Značka | Noty |
---|---|---|
Dur (tvrdý) | Žádná | |
Moll (měkký) | – | |
Zvětšený | + | |
Zmenšený | 5b |
Všechny tyto typy akordů se objevují třeba v moll harmonické.
Je zbytečné se učit, jaký typ se nachází na daném stupni ve stupnici.
Sextakordy
Sextakordy fungujou naprosto stejně jako kvintakordy. Řekl bych jenom tohle:
Kvartsextakordy
Kvartsextakordy se většinou objevujou u hlavních funkcí. Většinou chci zdvojit primu (čili stejný tón jako v basu).
Existují čtyři typy kvartsextakordů. Povšimněte si, že názvy i charakteristika jsou si hodně podobny melodickým tónům.
Průchodný
Objevuje se na lehké době. Bas musí ve stejném směru vcházet i opouštět akord.
Průtažný
Objevuje se na těžké době. Je daný svým charakteristickým zvukem.
- Sexta klesá na kvintu
- Kvarta klesá na tercii
Střídavý
Objevuje se na lehké době. Hodně podobný kvartsextakodru průtažnému, avšak pouze střídá akord se stejným basem
Následný
Střídá akord se stejnou funkcí, ale jiným obratem.
Zdvojování
Máme čtyři hlasy, ale pouze tři tóny. Co je tedy dobré zdvojovat. obecně platí, že nejlepší je zdvojit primu. Pokud nemůžeme zdvojit primu, tak pak u hlavních akordů je lepší zdvojit kvintu, u vedlejších je lepší zdvojit tercii.
Funkce | 1. | 2. | 3. |
---|---|---|---|
Hlavní (T, S, D) | Prima | Kvinta | Tercie |
Vedlejší (II, III, VI, VII) | Prima | Tercie | Kvinta |
Bonus
Za trojzvuk by se dal považovat také sus. Značka sus posouvá tercii, čili pokud máme značku sus 4, z tercie se stane kvarta. Kdo si tipne, co se stane s tercií u sus 2?