Melodické vedení hlasů, sekvence a závěry
Základní pravidla, jak se pohybovat s hlasy v tónině.
Sazby
Existujou tři typy sazeb. V tomto případě asi platí, že obrázek vydá za tisíc slov.
Úzká
Vrchní hlasy jsou naskládány na sobě.
Široká
Jednotlivé hlasy mají mezi sebou prostor. Jsou poskládané ob akordické tóny.
Smíšená
Hybrid mezi širokou a úzkou. Vyskytuje se nejméně často.
Typy pohybů
Jak se pohybujou hlasy mezi jednotlivými funkcemi?
Stranný
Jeden hlas zůstává, druhý se hýbe.
Rovný
Oba hlasy se hýbou stejným směrem.
Paralelní
Hlasy se pohybují stejným směrem o stejně velký interval.
Antiparalelní
Hlasy se pohybují proti sobě.
Rozsah hlasů
Kde je možné psát jednotlivé hlasy v notové osnově?
Hlas | Rozsah | Noty |
---|---|---|
Soprán (nejvyšší) | c1 – a2 | |
Alt | g – c2 | |
Tenor | c – g1 | |
Bas (nejnižší) | E – c1 |
Obrat X poloha
Obrat je dán tónem v base. Poloha se určuje podle intervalu mezi basem a sopránem
Zákazy
- Paralelní a antiparalelní kvinty a oktávy
- Postup hlasu ve zv. sekundě
Klamný spoj
Spoj mezi D (5. stupněm) a VI (6. stupněm). Prakticky jde o následek toho, že citlivý tón musí stoupat. Všechny ostatní hlasy jdou protipohybem k basu.
V dur
V moll
Předzdvojení
Pokud jsem v moll harmonické a mám spoj ze VI na D, musím použít tzv. předzdvojení. Toto vychází z pravidla, že nesmíme jít s hlasem o zv. sekundu.
Sekvence
Sekvence je určitý motiv, který je stupňovitě přenášen o sekundu. Většinou je jeden až dva takty dlouhý.
Jak vytvořit sekvenci?
Tvoření je docela snadné. Existuje jediné pravidlo, které musím dodržet (výjma pravidel, které už jsou dané, třeba jako zákaz paralelních kvint).
Pojďme si to ukázat na příkladu:
Jakmile mám vytvořený model, stačí ho už pak kopírovat/transponovat napříč akordy.
Závěry
Za dobu svého studia jsem pro tuhle látku nenašel využití. Podle mě to je naprosto kterénské téma...Závěry se určujou podle posledních dvou funkcí v hudební větě. V osmitaktových cvičeních (které dává Bělík) jsou většinou závěry dva (na konci předvětí a závětí).
A teď ta těžší část. Závěry určujeme podle několika kritérii.
- Končí-li závěr tónikou, je celý, jinak je poloviční.
Podle funkcí
Závěry se dělí podle toho, jaké funkce obsahují.
Funkce | Závěr |
---|---|
T-D nebo D-T | Autentický |
T-S nebo S-T | Plagální |
D-VI | Klamný |
Melodicky dokonalý
Soprán (vrchní hlas) musí končit základním tónem tóniky a musí k tónice postupovat stupňovitě (sekundou).
Harmonicky dokonalý
Poslední akord je v oktávové poloze a poslední dva akordy nejsou v obratu (mají základní tón v base).
Rytmicky dokonalý
Poslední akord je na těžké době.
Pokud je nějaká z podmínek nesplněna, je závěr v daném "oboru" zeslabený.