Melodické tóny
Tóny, které nejsou explicitně vyjádřeny v akordu (až na vyjímky).
Vždycky se jedná o tón (nebo shluk tónů) na jedné době. Nejpoužívanější se určují podle několika kritérií, co kritéria udávají je docela lehce vyvoditelné:
- Četnost – kolik tónů v akordu je melodických
- Příslušnost k dané tónině
- Diatonický – objevuje se v tónině, ve které se pohybujem (včetně harmonických nebo melodických)
- Chromatický – pokud není diatonický (chromatika je stupnice všech dvanácti tónů)
- Pravidelnost – některé melodické tóny mají danou "defautně" těžkou nebo lehkou dobu. Toto kritérium udává, jestli je podmínka splněna (většinou jsou pravidelné)
- Směr – z jakého směru nebo kterým směrem melodický tón postupuje
Průtah
Standardně se objevuje na těžké. Průtah se narozdíl od ostatních melodických tónu dělí i podle toho, co je před a za ním (ve stejném hlase). Pokud mu chybí přípravný tón (hlas se musí hýbat), nazývá se volně nastupující. Pokud mu chybí rozvodný tón (nerozvádí se o tón), je průtah opuštěný .
Kritéria
Kritérium | Možnosti |
---|---|
Četnost | jednoduchý, dvojitý, trojitý |
Příslušnost k dané tónině | diatonický, chromatický |
Pravidelnost | pravidelný (težká doba), nepravidelný (lehká doba) |
Směr | shora, zdola |
Průchod
Průchod prochází akordem – do akordu vchází a opouští ho stejným směrem. Standardně se objevuje na lehké době.
V base se průchod označuje vodorovnou čarou. Má stejnou funkci co akord předchozí.
Kritéria
Kritérium | Možnosti |
---|---|
Četnost | jednoduchý, dvojitý, trojitý |
Příslušnost k dané tónině | diatonický, chromatický |
Pravidelnost | pravidelný (lehká doba), nepravidelný (těžká doba) |
Směr | stoupající, klesající |
Paralelní kvinty
Pokud se mi objeví spoj s paralelními kvintami a součástí kvint v druhém akordu je melodický tón, je spoj dobře.
Střídavý tón
Střídavý tón je hodně podobný průtahu s tím rozdílem že pouze střídá akordický tón sekundou a posléze se do akordu vrací. Pokud mu chybí přípravný tón (není před ním tón z akordu), je střídavý tón volný. Standardně se objevuje na lehké době.
Kritéria
Kritérium | Možnosti |
---|---|
Četnost | jednoduchý, dvojitý, trojitý |
Příslušnost k dané tónině | diatonický, chromatický |
Pravidelnost | pravidelný (lehká doba), nepravidelný (těžká doba) |
Umístění | vrchní, spodní |
Následný akordický tón
Tento melodický tón používáme všichni, ani o tom nevíme. V podstatě jde o to, že na stejné funkci vystřídáme různé akordické tóny. Obrázek mluví za vše.
Kritéria
Kritérium | Možnosti |
---|---|
Četnost | jednoduchý, dvojitý, trojitý |
Ostatní melodické tóny už nejsou tak časté
Předjímka/anticipace
Hodně se podobá průtahu. Předjímka nechá tón zaznít v předchozím taktu, než je akord (na lehké době). Je součástí následujícího akordu (na době těžké). Stejně jako u průtahu může být předjímka volně nastupující (bez přípravného tónu) a opuštěná (bez rozvodného tónu).
Kritéria
Kritérium | Možnosti |
---|---|
Četnost | jednoduchý, dvojitý, trojitý |
Prodleva
Jeden tón, který zůstává ležet (většinou v base) – ostatní (vrchní) hlasy se mění.
Ostinátní figura (ostinato)
Jakýsi motiv, který prochází napříč hudbou bez ohledu na měnící se harmonii. Objevuje se třeba v Kašparu noci od Ravela (Le Gibet).