Bebop
Charakteristika bebopu
-
název — podle konce fráze
-
hudebníci, co vyvíjejí (předchozí éra swingu) — Coleman Hawkins, Lester Young, Charlie Christian
-
Minton’s Playhouse — jamy, nebyli omezování publikem
-
důležitá nahrávka — Body and Soul (Coleman Hawkins) — využití double timu, tritón
-
vývoj urychlen stávkou 1942-1943 — setkal se u posluchačů s nepochopením
-
zvykli na uhlazené taneční melodie — uspěchanost, nervozita, roztříštěnost
-
kritika přílišné techničnosti — hudebníci chtěli, aby bebop hráli jen nejlepší
-
mnoho písní založeno na changes (kvůli autorským právům předělali téma)
-
I Got Rhythm → Rhythm Changes
-
How High the Moon → Ornithology
-
Cheerokee → Koko
-
Indiana → Donna Lee
-
rychlé tempo, složité melodie, rytmus drží ride, basa walking, unisony ze začátku a konce skladeb
-
ikonické složení — Charlie Parker (sax), Dizzy Gillespie (tp), Bud Powell (pn), Percy Heath (bs), Max Roach (dr)
Muzikanti
-
sax
-
Charlie Parker
-
John Coltrane
-
trumpet
-
Dizzy Gillespie
-
Chet Baker
-
Miles Davis
-
piano
-
Thelonious Monk
-
Bud Powell
-
Horace Silver
-
guitar — Joe Pass
-
bass
-
Charles Mingus
-
Ray Brown
-
Percy Heath
-
drums
Stávka muzikantů
-
stávka “American Federation of Music” (1942-1944) — hudebníci nenahrávali pro žádnou velkou společnost
-
hudebníci chtěli větší platby za nahrávky
-
rozhlasové společnosti chtěly vyšílat za paušál
-
nastoupili swingoví zpěváci, kteří nebyli stávkou vázani
-
zpěváci — Frank Sinatra, Dean Martin, Nat King Cole
-
zpěvačky — Ella Fitzgerald, Billie Holiday, Sarah Vaughan