Bebop

Charakteristika bebopu

  • název — podle konce fráze
  • hudebníci, co vyvíjejí (předchozí éra swingu) — Coleman Hawkins, Lester Young, Charlie Christian
  • Minton’s Playhouse — jamy, nebyli omezování publikem
  • důležitá nahrávka — Body and Soul (Coleman Hawkins) — využití double timu, tritón
  • vývoj urychlen stávkou 1942-1943 — setkal se u posluchačů s nepochopením
    • zvykli na uhlazené taneční melodie — uspěchanost, nervozita, roztříštěnost
    • kritika přílišné techničnosti — hudebníci chtěli, aby bebop hráli jen nejlepší
  • mnoho písní založeno na changes (kvůli autorským právům předělali téma)
    • I Got Rhythm → Rhythm Changes
    • How High the Moon → Ornithology
    • Cheerokee → Koko
    • Indiana → Donna Lee
  • rychlé tempo, složité melodie, rytmus drží ride, basa walking, unisony ze začátku a konce skladeb
  • ikonické složení — Charlie Parker (sax), Dizzy Gillespie (tp), Bud Powell (pn), Percy Heath (bs), Max Roach (dr)

Muzikanti

  • sax
    • Charlie Parker
    • John Coltrane
  • trumpet
    • Dizzy Gillespie
    • Chet Baker
    • Miles Davis
  • piano
    • Thelonious Monk
    • Bud Powell
    • Horace Silver
  • guitar — Joe Pass
  • bass
    • Charles Mingus
    • Ray Brown
    • Percy Heath
  • drums
    • Roy Haynes
    • Max Roach

Stávka muzikantů

  • stávka “American Federation of Music” (1942-1944) — hudebníci nenahrávali pro žádnou velkou společnost
    • hudebníci chtěli větší platby za nahrávky
    • rozhlasové společnosti chtěly vyšílat za paušál
  • nastoupili swingoví zpěváci, kteří nebyli stávkou vázani
    • zpěváci — Frank Sinatra, Dean Martin, Nat King Cole
    • zpěvačky — Ella Fitzgerald, Billie Holiday, Sarah Vaughan