Tradice České lidové hudebnosti
Kramářské písně
- doba — 16. století do poloviny 19. století
- profesionální zdroj populární hudby
- účel — přísun informací (nebyly spoje a české noviny nebyly vůbec, anebo málo šířeny)
-
“Divadlo jednoho herce” — písničkář, co chodil po jarmarcích, církevních nebo jiných shromážděních
- zpíval písně, ukazoval nakreslené výjevy
- po produkci prodával vytištěný text → jediný psaný projev, který se dostal mezi lid
-
melodie
- jednoduchá, snadno zapamatovatelná
- inspirováno národní písní
-
tématika
- církevní (3⁄4)
- milostné příběhy
- černá kronika
- politické události
-
autoři
- František Hais
-
moderní
- Šlapeto
- Rodina Váňova
- Osvobozené divadlo — Píseň strašlivá o Golemovi (hra Golem)
- Pravdivost neověřitelná — druh bulváru
- S rozvojem českého tisku (60. léta 19. století) — vzdělanost ↑, kramářské písně ↓
Společenské a vlastenecké písně
- účel — druh patriotismu, vyjádření lásky k vlasti
- z počátku — písně od neznámých autorů do sborníku
| 1822 - 1827 | — | Slovanské národní písně — František Ladislav Čelakovský |
| 1825 | — | České národní písně (nazývané Rittersberkova sbírka) |
| 1835 | — | Moravské národní písně — František Sušil |
| 1842 | — | Písně národní v Čechách — Karel Jaromír Erben |
| 1853 - 1860 | — | Moravské národní písně s nápěvy vřaděnými do textu — František Sušil |
| 1862 - 1864 | — | Prostonárodní české písně a říkadla — Karel Jaromír Erben |
-
první skladatele, kteří psali písně na české texty
- Václav Jan Tomášek
- Jakub Jan Ryba
- František Max Kníže
-
Věnec ze zpěvů vlastenských uvitý a obětovaný dívkám vlastenským
- zásluha Josefa Krasoslava Chmelenského (libreto Dráteník) a Františka Škroupa (Fidlovačka)
- 6 ročníků — 166 písní
-
1834
- Kde domov můj (Tyl + Škroup — Fidlovačka)
- Hej Slováci, eště naša slovenská reč žije — Samuel Tomášik → Hej slované (hymna všech slovanů)
-
Spolkový život v 60. letech 19. století
- 1860 — Říjnový diplom → politické uvolnění
- rozvoj spolkového života — lidé se začali scházet → národní cítění a soudružnost
| 1861 | — | vznik pěveckého spolku HLAHOL (vedl také Bedřich Smetana) |
| 1862 | — | tělocvičná jednota SOKOL (dodnes činná) |
| 1863 | — | vznik UMĚLECKÉ BESEDY |
| 1868 | — | položen základní kámen Národního divadla |
| 1881 | — | Národní divadlo vyhořelo (otevřeno znovu 1883) |
| 1892 | — | po vzoru Umělecké besedy — MORAVSKÁ BESEDA (zakláda Richard Kaska) |
| 1913 | — | SLEZSKÁ BESEDA (Eduard Bartoníček) |
Dechová hudba a Sokolské písně
-
“Turecká muzika”
- 19. století
- v Rakousku podle turků — bicí nástroje
- vynalezení strojku → žestě přebírají vedoucí úlohu
- 1850 — “Jednota ku zvelebení hudby vojenské” — vychovává muzikanty
- Július Fučík — známý vojenský dirigent (strýc stejnojmenného komunistického novináře)
-
1871 — sokolská dechová hudba v Kolíně
- vedl František Kmoch (230 skladeb)
- písně vycházely z národních písní
- vrcholí refrénem — zpívají i hudebníci + obecenstvo
- → vlastenecký náboj
Lidová hudba
- spontánní projev lidové hudebnosti
- autor většinou neznámy
- ústní tradice → z generace na generaci
- liší se v melodice, rytmu, harmonii podle lokality
- částečně zaniká, kde působí civilizace/komerce
- Klasičtí skladatelé
| Antonín Dvořák | — | Slovanské tance |
| Bedřich Smetana | — | České tance |
| Leoš Janáček | — | Lašské tance |
| Béla Bartók | — | Maďarské, slovesnké, valašské písně |
| Johanes Brahms | — | Uherské tance |
| Ferenc Liszt | — | Uherská rapsodie |
-
zasahuje do populární hudby
- blues — černošská lidová hudba
- irská melodika (frei zu sein — in extremo)
-
nejstarší zápisy u nás (16. století)
- Proč Kalino v struze stojíš
- Když jsem já ty koně pásal
-
sběratelé
- Karel Jaromír Erben
- František Sušil
-
umělci, kteří se zabývají
- BROLN (Brněnský rozhlasový orchestr lidových nástrojů)
- Ondráš
- Jožka Černý
- Martin Hrbáč
- v dnešní době silná tradice na Slovensku, v Maďarsku, Bulharsku nebo Rumunsku — Romská lidová hudba