na konzervatoř nebyl přijat (na klavír) → díky improvizaci na kompozici (po roce i na klavír)
profesoři
kompozice — Karel Boleslav Jirák
piano — Albín Šíma
absolvoval vlastním klavírním koncertem (1927) — doprovod České filharmonie
→ na stipendium odjíždí do Pažíže — uchvacuje ho “jazz naživo” (Rhapsody in Blue) — setkává se s Igorem Stravinskym
s Voskovcem a Werichem se poprvé sešel 1927 (improvizátor v Osvobozeném divadle), opravdová spolupráce začíná 1928 (hudba pro Premiéru Skafandr — Tři strážníci, Zasu, Skafandr Fox)
Tři strážníci — hymna Voskovce, Wericha a Ježka
umělecký směr — dada (satirický, s tendenci proti veškerému starému umění)
písně (typické znaky — parodie, zpěvnost, pamatovatelnost)
erotika — Když jsem kytici vázala
moudrosti — Život je jen náhoda, Ezop a brabenec
sociální nespravedlivost — Svět na ruby
maloměšťáctví — Šaty dělaj člověka
korupce — Babička Mary
fašismus — Kat a blázen
další — David a Goliáš, Nebe na zemi
klasické kompozice
Sonáta pro housle a klavír
Duo pro dvoje housle
Bugatti Step
nechal si pracovnu vymalovat na melancholicky tmavomodrou (Tmavomodrý svět)
s V+W spolupracoval na 4 filmech — Pudr a benzín, Peníze nebo život, Hej-rup!, Svět patří nám
1939 emigruje do USA — cesty s V+W se rozcházejí
→ učí piano, vede pěvecký sbor Zpěvokol (budoucí žena Francis)