Osvobozené divadlo a Jaroslav Ježek

Osvobozené divadlo

  • doba po válce — lidé si chtějí odpočinout a bavit se (vládne optimismus)
  • kabarety — satyrické písně a kuplety
  • kvůli úrovni vzniká Revue
    • nablýskané
    • rychlé střídání vystoupení a nálad
    • “Cirkus pod pevnou střechou”
    • záležitost Paříže – češi se přibližujou světu
    • ukázky dobových tanců — tanečnice “Girls”
  • i to se postupem času okoukalo – kýčovité, nerealistické (revue se stalo terčem parodie)

Skupina studentů pražské konzervatoře

  • scházejí se od r. 1923
  • cíl — nabourat akademismus a povrchnost
  • zdůrazňují fantazií, pojetí poezie jako radostné hry
  • hlavní osobnost — Jiří Frejka
  • předvoj Osvobozeného divadla (název přijali r. 1925 — kniha Das entfesselte Theater – Alexandr Tairov)
  • působí v Umělecké besedě, pak v Paláci u Nováků
  • velký přínos — příchod Jindřicha Honzla (zkušený režisér, divadelní kritik, zakladatel Devětsilu)
  • 1927
    • Frejka a Honzl mají odlišné názory → Frejka odchází s E. F. Burianem
    • Vest Pocket Revue (dosud neznámí studenti práv — Jiří Voskovec, Jan Werich)
      • název podle zápalek
      • měla sloužit ke studenstkému pobavení
      • Forbína — hra před oponou (z Německého “Vor” – před a “die Buehne” – pódium)
      • zesměšňovali hloupost, pokleslou literární i společenskou úroveň
      • velká část improvizace
      • hrátky s češtinou → nová slova
      • 208 repríz → zanechávají studia a připojují se k OD
  • 1929
    • neshody — Honzl odchází (V+W jsou uměleckými šéfy)
    • Premiéra skafandr
      • spolupráce s Jaroslavem Ježkem
      • hity: Skafandr fox, Zasu, Tři strážníci
    • revue Fata Morgána (postavená na hudebním podkladu – jazzová revue) — Ježek dirigent orchestru
  • 1930-1931 — hry: Sever proti Jihu, Golem
  • 1931-1932 — filmy: Pudr a Benzín, Peníze nebo Život
  • satiry — Svět za Mřížemi, Osel a Stín, Kat a Blázen
  • dávají se na filmovou kariéru — nebyla úspěšná → divadlo Rokoko – “Spoutané divadlo” – Balada z hadrů
    • 245 repríz
    • vrací se zpět do Paláce u Nováků
  • 1936 — hra: Rub a líc → film: Svět patří nám (1937)
  • Mnichovská konference (29. 9. 1938) — odebrána licence → OD zaniká

Jaroslav Ježek

  • narozen 25. 9. 1906
  • trpí
    • šedým zákalem očí
    • hnisavým zánětem uší
    • vysokým tlakem
    • vrozenou vadou ledvin
  • na konzervatoř nebyl přijat (na klavír) → díky improvizaci na kompozici (po roce i na klavír)
  • profesoři
    • kompozice — Karel Boleslav Jirák
    • piano — Albín Šíma
  • absolvoval vlastním klavírním koncertem (1927) — doprovod České filharmonie
  • → na stipendium odjíždí do Pažíže — uchvacuje ho “jazz naživo” (Rhapsody in Blue) — setkává se s Igorem Stravinskym
  • s Voskovcem a Werichem se poprvé sešel 1927 (improvizátor v Osvobozeném divadle), opravdová spolupráce začíná 1928 (hudba pro Premiéru Skafandr — Tři strážníci, Zasu, Skafandr Fox)
  • Tři strážníci — hymna Voskovce, Wericha a Ježka
  • umělecký směr — dada (satirický, s tendenci proti veškerému starému umění)
  • písně (typické znaky — parodie, zpěvnost, pamatovatelnost)
    • erotika — Když jsem kytici vázala
    • moudrosti — Život je jen náhoda, Ezop a brabenec
    • sociální nespravedlivost — Svět na ruby
    • maloměšťáctví — Šaty dělaj člověka
    • korupce — Babička Mary
    • fašismus — Kat a blázen
    • další — David a Goliáš, Nebe na zemi
  • klasické kompozice
    • Sonáta pro housle a klavír
    • Duo pro dvoje housle
    • Bugatti Step
  • nechal si pracovnu vymalovat na melancholicky tmavomodrou (Tmavomodrý svět)
  • s V+W spolupracoval na 4 filmech — Pudr a benzín, Peníze nebo život, Hej-rup!, Svět patří nám
  • 1939 emigruje do USA — cesty s V+W se rozcházejí
  • → učí piano, vede pěvecký sbor Zpěvokol (budoucí žena Francis)
  • poslední skladba — V jako vítězství
  • umírá 1. 1. 1942 na vrozenou vadu ledvin